Trots: mijn eerste print publicatie

Shoppen, lunchen en trouwen in een klooster?

Het kan Bij Giel

Meer dan vijfentwintig jaar huisde driesterrenrestaurant De Librije in het monumentale kloostercomplex in de binnenstad van Zwolle. Toen chef-kok Jonnie en zijn vrouw Thérèse Boer eind 2014 de verhuizing van hun restaurant aangekondigden, wachtte de stad op een waardige opvolger.

Nu, drie jaar later, is hij daar: Giel Hakkenberg. Een vlotte Zwolse ondernemer die in 2010, op drieëntwintigjarige leeftijd, zijn eerste kledingwinkel ‘Tenue de Ville’ opende. Een midden- en hoogsegment kledingwinkel waar vrouwen terecht kunnen voor prachtige zakelijke, comfortabele kleding en persoonlijk stylingadvies. Hakkenberg vindt het belangrijk dat vrouwen zich mooi en zeker voelen in hun kleding: “Mijn assortiment bestaat uit kwaliteitsmerken als Beate Heymann Streetcouture, Woman by Earn en LaSalle, die het vrouwelijke lichaam op de juiste plekken accentueren.”

Droomlocatie

Vanuit Tenue de Ville, dat gesitueerd is aan de Thorbeckegracht, keek Hakkenberg jarenlang uit op De Librije. Dat hij er zelf ooit een winkel zou openen had hij echter niet durven dromen.

“Toen ik op een avond alleen door het pand liep dacht ik bij mijzelf: ‘Giel, wat haal je je nu weer op de hals?'”, vertelt de ondernemer lachend. “Ik vond het gebouw op het eerste gezicht veel te groot. De totale oppervlakte van het kloostercomplex is 420 m2. Mijn huidige winkel is slechts 55 m2.”

Echter bleef de gedachte aan de mogelijkheden van de drie etages, de prachtige houten authentieke houten gewelven en de glas-in-loodramen hem achtervolgen. Dus belde hij Thérèse Boer en vroeg of de ruimte nog beschikbaar was. Hij had geluk.

Giel Hakkenberg

  • "Ik ben enorm blij met dit artikel! Het geeft mijn winkel prachtig weer, in woord en beeld. Lotte heeft mij niet alleen prettig geïnterviewd en de kans gegeven om het artikel te accorderen, ze regelde ook dat ze samen met een fotografe naar mijn openingsfeest kwam."

    Giel Hakkenberg
    Giel Hakkenberg Eigenaar conceptstore Bij Giel
bij-giel-zwolle

Thuiskomen

Wie het kloostercomplex kent kan zijn hart opgelucht ophalen. De authentieke sfeer van het gebouw blijft intact. Hakkenberg combineert dit met een strakke haute couture look and feel. Met prachtige uitvergrote prints in de gewelven, moderne visgraat vloerbedekking, een heerlijke zitplek met leren banken en fauteuils bij de kachel en een gezellige stamtafel in de brasserie. Alles wat de nieuwe conceptstore nodig heeft om echt het ‘thuisgevoel’ te creëren.

“De kloostersfeer wordt behouden en de inrichting zorgt er op een speelse manier voor dat iedere verdieping écht mode ademt.”

brasserie-bij-giel

Een blurred winkelconcept

De drie verschillende etages bieden de mogelijkheid voor meer dan een grotere Tenue de Ville. De gedreven ondernemer stortte zich daarom op een marktonderzoek, waarin hij de vraag van het Zwolse winkelpubliek combineerde met zijn eigen ambities. Dit resulteerde in een prachtig drieluik-concept: een kledingwinkel gecombineerd met een brasserie en evenementenlocatie. “Dit concept heeft alles waar ik in geloof. Het verdienmodel is zo bedacht dat de etages elkaar allemaal aanvullen. Welke vrouw vindt het nou niet geweldig om heerlijk te shoppen, gestylet te worden, om vervolgens te genieten van een hapje en een drankje voordat ze naar een feestje op de derde etage gaat?”

De locatie was niet alleen vanwege de ruimte interessant, maar bood Hakkenberg ook de mogelijkheid voor het aanvragen van een drank- en horecavergunning. De Overijsselse hoofdstad is namelijk één van de gemeenten die de VNG-pilot om mixfuncties (blurring) in de detailhandel toestaan. De gemeente zie deze proef als meer dan enkel het verkopen van alcohol in winkels. Ze geeft Zwolse ondernemers de ruimte om meer te bieden dan wat er past binnen de standaard hokjes van de retailwinkel. En dat komt goed uit, want Giel Hakkenberg past naar eigen zeggen in geen enkel hokje.

Bij Giel

De naam die de gloednieuwe conceptstore draagt is ‘Bij Giel’. Een naam die door zijn klanten is bedacht.

“Het viel me op dat mijn klanten regelmatig aan de telefoon tegen het thuisfront zeiden dat ze even ‘Bij Giel’ waren. Na lang nadenken bleek dat dat eigenlijk niet alleen de meest voor de hand liggende, maar ook de meest passende naam voor mijn nieuwe winkel was.”

Deze naam biedt veel mogelijkheid op marketinggebied. Zo kunnen klanten binnenkort shoppen Bij Giel, lunchen Bij Giel en zelfs trouwen Bij Giel. “Op de derde etage komt ‘De Salon’. Een multi-inzetbare locatie voor trouwerijen, modeshows en zakelijke evenementen”, vertelt Hakkenberg. De ondernemer volgt zelfs de opleiding tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. Zo kunnen koppels binnenkort dan ook niet alleen trouwen Bij Giel, maar worden ze ook getrouwd Door Giel.

Persoonlijk, eerlijk en kritisch

Persoonlijke aandacht staat sinds jaar en dag centraal in de winkel. Hakkenberg is om die reden altijd aanwezig en kent al zijn klanten. Hij weet wat ze mooi vinden, wat ze eerder gekocht hebben en waar ze zich lekker in voelen. Als hij iets nieuws in zijn collectie heeft, waarvan hij denkt dat het de klant mooi staat, dan laat hij dat weten. Daarentegen geeft hij ook zijn ongezouten mening als hij vindt dat iets de klant niet flatteert. Die persoonlijke en eerlijke instelling is naast zijn collectie dé reden waarom zijn klanten zo graag bij hem komen.

Hij heeft het lang gedaan, maar met alle nieuwe mogelijkheden kan Hakkenberg het werk niet langer alleen af. Daarom verwelkomt hij twaalf nieuwe, modebewuste medewerkers die hem zullen ondersteunen in de winkel, de brasserie en De Salon.

“Mijn winkel is een totaalconcept. Van mijn personeel verwacht ik niet alleen een klantgerichte, maar ook een modebewuste instelling.”

de-salon-bij-giel-foto-jorijn-mulder

Elke maand een merk in the spotlight

Naast een nieuwe locatie komt er ook een collectie-uitbreiding. Speciaal voor Bij Giel ontwerpt Taede Poortinga vier verschillende sieradenlijnen van Swarovski-elementen, afgewerkt met zilveren/verzilverde onderdelen. De lijnen variëren van klassiek tot artistiek. Daarnaast krijgen geselecteerde kledingmerken om de beurt een maand lang een plek in de winkel. “Iedere maand wordt er een nieuw merk geïntroduceerd, met als aftrap een modeshow in De Salon”, vertelt Hakkenberg vol enthousiasme.

Molly Jo

Het eerste gastmerk dat vanaf de opening vertegenwoordigd zal zijn in het assortiment is het Deense merk Molly Jo. Hakkenberg: “Ze is een getalenteerde en nog vrij onbekende ontwerpster van klassieke feestkleding met een coole en chique twist. Wat erg leuk is, is dat ze ook zelf aanwezig zal zijn in de winkel om haar merk te promoten. Ik vind het leuk om merken op deze manier een podium te bieden in mijn winkel.”

Dit artikel over de Zwolse conceptstore Bij Giel verscheen in het Vakblad Vrouwenmode in juli 2017. Het artikel is geïllustreerd met prachtige foto’s van Jorijn Mulder.

Reageren?

Vul in wat je zoekt en druk op Enter.